IT'S CHRISTMASTIME, BABY

Puha. Hold da kæft for en vild december. Den har overhovedet ikke mindet bare det mindste om det jeg er vant til i DK.

Familien her fejrer Hanukkah, så det har jeg selvfølgelig været med til. Det er 8 aftener, hvor man tænder nogle lys og får en gave. Og det er det. Der er sådan set ikke så meget andet til det. Det var dog kun børnene der fik gaver, hver dag og så fik jeg en fin gave af familien fredag aften, hvilket var rigtig sødt gjort!

Den 16. december var jeg i Dyker Heights i Brooklyn med en der hedder Eli. Dyker Heights er kendt for deres ekstreme julelys. Det var fuldstændig sindssygt at kigge på og slet ikke noget man er vant til fra Danmark. Generelt er julelysene i USA bare meget vildere end derhjemme.



Ugen op til jul var lidt hård for mig. For imens jeg prøvede at komme i julestemning, savnede jeg min familie alt for meget. En dag prøvede jeg at sætte julemusik på mens jeg fik ordnet mit arbejde, men jeg endte bare med at bryde sammen. Lige der føltes det ikke særlig sjovt at skulle holde jul uden sin familie. Jeg savner traditionerne og hele familien. Heldigvis kunne min mor og søster dog berolige mig lidt! Jeg gik jo trods alt ikke glip af noget, de lavede jo bare det samme de gør hvert år. Bortset fra, at min far ikke plejer at brænde stegen på. Jeg modtog et billede fra min søster juleaften af en steg, der var under brand. I det mindste har jeg ikke fået brændt mad!


23. december satte jeg mig på en 4-timer lang bustur mod Virginia, hvor jeg mødte Natascha! Vi satte os ind i bilen og kørte 4 timer mere mod West Virginia! De 4 timer i bil føltes slet ikke som 4 timer, hvilket sådan set var meget rart. I West Virginia boede vi hos Nataschas værtsfamilies mormor og morfar, der blev der julehygget! Det var noget andet end vi er vant til, men det var helt klart en uvurderlig oplevelse! Juleaftensdag var bare en afslapningsdag. Vi boede på toppen af et bjerg, på en lille gård med heste og køer og med den flotteste udsigt! Så vi fik rigtig sagt hej til en masse dyr! Juleaften tog vi hen til nogle af deres venner og fik aftensmad (ikke steg med kartofler og sovs, desværre). Julemorgen stod vi op kl 7 og så var det gavetid. "Julemanden" havde været der til de to piger med de gaver de havde ønsket sig mest! Til morgenmad var der casserole, som var æg og fars i et ildfast fad. Det smagte virkeligt godt! Efter morgenmaden var der gaver til resten af familien, hvor jeg også endte med at få nogle fra deres familie, hvilket jeg ikke havde regnet med! Det var virkeligt sødt af dem at tænke på mig!
Efter gaverne havde Natascha og jeg lavet god dansk ris a la mande til alle, det er jo trods alt ikke jul uden ris a la mande! Og selvfølgelig var der købt en mandelgave også! Hele familien elskede vores ris a la mande, hvilket jo var forventeligt!
Efter det hele kørte vi hjem mod Natascha i Virginia - 4 timer i bil. Vi fandt ud af, at det er fuldstændig umuligt at finde mad den 25. december i USA. ALT har lukket. Så vores frokost måtte bestå af crappy mad fra 7eleven. Til aftensmaden var selvfølgelig heller ikke noget der havde åbent, ikke en gang McDonald's. Det eneste der havde åbent var en lille kinesisk restaurant - så fik vi også prøvet det, kan man sige. Der var endda en lille fortune cookie med - de smager hæsligt...

Nu sidder jeg i en bus på vej tilbage til New York - 4 timer i bus igen. I morgen er jeg tilbage på arbejde, og lige om lidt skriver vi 2018! Det synes jeg er vildt!








































Kommentarer